fredag 20. februar 2009

Karsedyrking.

I går ryddet jeg i kjøkkenskapet mitt, eller jeg ryddet vel forsåvidt ikke, jeg var bare på leting etter noe mat, men det kan vel kanskje sies å være rydding. Mellom en gammel pose med sprøstekt løk som antakleligvis ikke lenger var så veldig sprø, og en pose med muskatnøtt (nei, jeg misbruker ikke muskatnøtt, den er til potetstappe), lå det en pose med karse-frø. Så nå skal mine grønne fingre få boltre seg fritt blant bomull, vann og frø. For det er jo det eneste man trenger for å få sin egen lille grønnsakshage.

Her kommer oppskriften på hvordan dyrke harsje, jeg mener karse:

  • Ta en passende skål, har du ikke dette så funker det fett med en avklipt melkekartong eller en liten blikkboks (kan bli litt rusty) eller et glass.
  • Putt passende med bomull oppi ditt valgte blomsterbed. (First price bomullen passer utmerket til dette formålet, tror ikke det er like velegnet med bomullspads, selv om jeg har hørt at det er mulig å dyrke karse i det meste).
  • Strø et lag med frø oppå det myke underlaget, her er det viktig at det ikke blir for tett med frø, men heller ikke for tynt. Erfaringer viser at for mye karse bare blir gammelt før du får sjansen til å bruke opp alt, med mindre du har er mer enn 16 barn å fø på. For tynt med karse vil gjøre at du etter en dag med karseopplevelser angrer på at du ikke sådde tettere slik at det varte litt mer enn to dager.
  • Fukt så med vann. Ikke for vått og ikke for tørt.Sett så din lille plantasje på et mørkt sted, her er da kjøkkenskapet et velegnet sted med mindre du har opplyst skapene dine innvendig fordi du driver med annen virksomhet i tillegg til karse. I såfall; finn et annet sted å plassere skålen med karse.
  • Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Se til at bomullen alltid holder et fuktighetsnivå på lik linje med det på den Dominikanske Republikk.
  • Etter noen dager, ca 3,14, vil frøene begynne å spire og når de måler noen centimeter er det bare å ta for seg av godsakene.

For de som ikke vet det, er karse velegnet oppå gulost eller i salat. Andre bruksområder har jeg ikke testet ut, men husk: Det er kun fantasien som setter grenser! Lykke til.

Lotte ble ganske nysgjerrig på karsedyrkingen, og som den vitenskapelige og nysgjerrige personen hun er, ville hun gjennomføre et lite prosjekt. Hennes problemstilling er følgende:
Hvor mange frø ut av 37 plantede vil spire innen 10 dager, og hvor mange vil pare seg og deretter spire?

Passe med frø

Marte (t.v.) og Lotte (t.h.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar